Avioliitto – Siunausta yhteiseen elämään

”Rakkaus on kärsivällinen,
rakkaus on lempeä.” (1. Kor. 13:4)

Häät

Kristillisen uskomme mukaan avioliitto on Jumalan asettama. Jumala on tarkoittanut ihmisen elämään toisen kanssa. Avioliitto on perheen perusta. Vihkijänä pappi vahvistaa liiton, johon pari on sitoutunut keskinäisellä lupauksella. Kristillinen avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä.

Avioliiton esteiden tutkiminen

Avioliiton solmimista edeltää aina avioliiton esteiden tutkiminen. Siten varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Avioliiton esteiden tutkiminen kestää seitsemän vuorokautta ja on voimassa neljä kuukautta Sen voi tehdä seurakuntatoimistossa, sähköisesti, Lapuan hiippakunnan aluekeskusrekisterissä tai missä vain maistraatissa.

Avioliiton siunaaminen

Jos avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä tai muun kuin evankelis-luterilaisen kirkon käytännön mukaisesti, avioliitto voidaan myös siunata evankelis-luterilaisen kirkon perinteen mukaisesti niin haluttaessa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä.

Tilojen ja papin varaaminen

Seurakunnan tilojen sekä papin ja kanttorin varaaminen tapahtuu seurakuntatoimiston kautta. Papin, kanttorin ja suntion palvelukset ovat maksuttomia. Mikäli halutaan pappi tai kanttori jostakin muualta kuin omasta seurakunnasta, tulee vihkiparin itse pyytää häntä. Tällöin mahdollisista matkakuluista huolehtii häiden järjestäjä. Kirkko ja hääpaikka kannattaa varata hyvissä ajoin.Vihkiminen voidaan myös toimittaa kotona, hääjuhlapaikalla tai jossakin muussa sopivassa paikassa.

Vihkivä pappi käy toimituskeskustelun vihittävän parin kanssa. Siinä sovitaan vihkitoimituksen yksityiskohdista kuten käytettävistä kysymyksistä, musiikista jne.

Keurusselän liikuntapuistossa sijaitsevan maastokirkon käyttämisestä on vihkimiseen sovitaan Keuruun kaupungin vapaa-aikapäällikön Heli Peltolan, p. 040 827 2753 kanssa.

Keuruun kirkkojen käyttömaksut / toimitukset v.2024 ulkopaikkakuntalaisilta

Vihkiminen, kaste
Keuruu uusi / vanha kko / Haapamäki kko / Pihlajavesi uusi / vanha kko/Multian kirkko

Ulkopaikkakuntalaiset